مالزی یک امید بالایی بر این امر بسته است که برای تقویت تجارت دوجانبه گواهی حلال دو تا کشور را یکپارچه کند.

در حال حاضر اندونزی وقتی گواهی حلال مالزی را مستقیما قبول می کند که فقط مربوط به کالاهای صنعتی باشد، از قبیل روغن نخل. اما سایر محصولات کاربری نهایی (end-user) مالزی قبل از عرضه در بازار این کشور باید انواع آزمایش را طی کند تا گواهی حلال از مجلس علمای اندونزی و لوگوی حلال از آژانس غذا و داروی اندونزی را کسب کند.

برای این منظور مسؤولین دو تا کشور در حال تجدید نظر کردن بر فرایند گواهی حلال در هر دو کشور تا از عدم بهینگی واردات و صادرات در آینده جلوگیری کنند.

وزیر تجارت بین المللی مالزی آقای مصطفی محمد در لابه لای نمایشگاه حلال در کوالالومپور روز چهار شنبه 5 آوریل 2017 گفت: ما دوست داریم کالاهای بیشتری به اندونزی بفروشیم و ما نیز از کالاهای اندونزی بیشتری در مالزی استقبال می کنیم.

وی افزود: اندونزی از وجود گواهی حلال کشورما مطلع است اما باز هم مسوولین آن کشور انواع مراحل آزمایشی را گذاشته است تا مردم کشورما آن را طی کنند.

مدیر معاونت آنالیز آژانس غذا و داروی مجلس علمای اندونزی خانم موتی آرینتاواتی گفت: طرف اندونزیایی در حال ساده کردن فرایند گواهی حلال برای محصولات وارد شده از مالزی هستند.

وی اظهار کرد: ممکن است برای ما لازم لازم نباشد که محل تولید را بازدید و بررسی کنیم و به جای آن کافی است فقط مدارک این محصولات را بررسی کنیم. اما با این وجود این طرح باید رسما مورد قبول و اعلام شود.

در ماه آگست سال گذشته، نخست وزیر مالزی آقای نجیب رزاق گفت وی متعهد است در آینده نزدیک تجارت دو تا کشور را تا 30 میلیارد دلار برساند.

بر اساس گزارش وزارت تجارت اندونزی، حجم تجارت مالزی و اندونزی بین سال 2013 تا 2016 سیر نزولی از 24 میلیارد دلار تا 14 میلیارد دلار داشته است.

آقای ابو بکر کویاکوتی مسؤول سازمان توسعه تجارت مالزی گفت: ما می دانیم بازار اندونزی بسیار وسیع است اما مشکلات فنی در پذیرش گواهی حلال وجود دارد.

وی افزود: استاندارد های متفاوتی در گواهی حلال دوتا کشور وجود دارد و ما باید آن را حل کنیم.

طبق گزارش یک رسانه ای تجاری در دبی که با شرکت رؤوترز همکاری دارد، یکی از مشکلات بازار کشور های با جمعیت مسلمان عدم استاندارد یکسان در گواهی حلال می باشد. این مسأله باعث پیچیدگی در بازار و عدم تأمین تقاضای مشتریان مسلمان نسبت به غذا های حلال است.

علاوه بر آن وجود سازمان های تأیید کننده حلال بودن کالا که از هم دیگر مستقل کار می کنند و اکثرا معیارهای داوری آنها روشن نیست، مشکل را بر آن می افزاید.

در سال 2015 مخارج مشتریان مسلمان جهان نسبت به مواد غذایی و نوشیدنی با گواهی حلال به 1.1 تریلیون دلار رسیده است و درآمد چنین محصولات با گواهی حلال حدود 415 میلیارد دلار پیشبینی شده است.

منبع: روزنامه The Jakarta Post April 10 2017