با توجه به شدت رقابت بازار، تولید کنندگان پارچه اندونزی صادرات پارچه این کشور امسال را بالاتر نسبت به سال گذشته پیشبینی نمی کنند. صادرات پارچه سال گذشته با وجود بهبود تکنولوژی و پایینتر بودن تعرفه ها به 11.9 میلیارد دلار رسیده بود.

بنابه گفته اتحادیه پارچه اندونزی، در این چهار ماه اول سال 2017، 20 درصد محموله ها به خارج کشور یعنی 2.36 میلیارد دلار متعلق به پارچه می باشد. این رقم با سال گذشته در همین دوران تفاوتی نکرده است.

مدیر این اتحادیه آقای آده سودراجات در لا به لای نمایشگاه Inatex-Indo Texprint روز چهار شنبه گفت: این رقم دقیقا همان رقم سال گذشته است و ما بهبودی را مشاهده نمی کنیم.

بعد از افزایش تقاضا در بازار های آمریکا و اروپا در فصل زمستان چهار ماه گذشته، اکنون تقاضای بازار این کشورها کاهش یافته است.

بر اساس آمار تجارت های گذشته، فروش پارچه در ماه های ژوئن و جولای بهبود می یابد.

آقای آده افزود: برای رسیدن به هدف، تولید کنندگان پارچه باید در تکنولوژی این صنعت عقب نمانند. امروز مشتریان کلیدی ما انتظار دارند سفارشات آنها در سه هفته به دستشان برسد در حالی که قبلا تا سه ماه می توانستند صبر کنند.

به گفته این اتحادیه، بیش از نصف بازیگران این صنعت از تکنولوژی به روز برخوردار هستند.

عمده مشتریان پارچه این کشور به ترتیب آمریکا (4.5 میلیارد دلار)، اتحادیه اروپا (1.2 میلیارد دلار) و ژاپن (1.1 میلیارد دلار) هستند. کشورهای کره جنوبی و خاور میانه نیز در ردیف مشتریان پارچه اندونزی می باشد.

صنعت پارچه اندونزی صادرات 13.2 میلیارد دلاری در سال 2011 را بیشترین حجم صادرات تلقی کرد که پس از آن سیر نزولی طی کرده است.

مدیر اتحادیه پارچه اندونزی گفت: فعالان این صنعت با مشکل بالا بودن هزینه لوژیستیک رو به رو می شوند و آنها نیز توقع دارند تعرفه واردات در کشور های هدف پایینتر بیاید. تعرفه واردات پارچه و البسه اندونزی در کشور های اروپا و آمریکا بین 10 تا 17 درصد می باشد.

مدیر بخش مذاکره تجارت بین المللی در وزارت تجارت اندونزی آقای ایمان پامباگیو گفت: برای تعرفه پایینتر، فعالان این صنعت می توانند به مذاکره توافق جامع همکاری های اقتصادی یا CEPA با 27 کشور عضو در سال 2018 امید ببندند. در غیر این صورت می توانند توافق تجارت ترجیحی با آمریکا یا تمدید شده سیستم کل ترجیحات (GSP) را دنبال کنند تا تعرفه واردات را پایینتر ببرند.

منبع: روزنامه The Jakarta Post, Thursday April , 13 2017