مقررات جدید دولت اندونزی امید جدید را برای انجام پروژه های نیروگاه زمین گرمایی می بخشد، که این مقررات ریسک های بالای سرمایه گذاران در عملیات اولیه کشف و شناسایی منابع زمین گرمایی اندونزی را کاهش می دهد.

اندونزی مقررات دولتی به شماره 7/2017 را در باره انرژی زمین گرمایی برای استفاده های غیر مستقیم ماه گذشته تصویب کرده ولی به تازگی آن را اعلام کرده است.

این مقرراتی است که سرمایه گذاران تا به حال منتظر آن هستند. آن سرمایه داران تا به حال از ظرفیت منابع زمین گرمایی اندونزی مطلع هستند اما به خاطر بالا بودن ریسک آنها برای تصمیم گیری سرمایه گذاری حاضر نیستند.

بر اساس این مقررات جدید، توانایی فنی و مالی یک شرکت مورد محور انتخاب شدن در مناقصات خواهد بود. در حالی که قبلا ارزان بودن هزینه/تعرفه دلیل انتخاب شدن در مناقصات بوده است.

مدیر اتحادیه زمین گرمایی اندونزی آقای ابدی پورناما در مصاحبه با روزنامه جاکارتا پست گفت: این مقررات جدید سرمایه گذاران را از ریسک بالا سرمایه گذاری در امان نگه می دارد زیرا دیگر آنها در محاسبات اولیه که موجب عدم پیشرفت آنان در انجام پروژه ها می شود، خطا نمی کنند.

وی افزود: قبلا فقط آنهایی که ارزان ترین تعرفه را پیشنهاد می کردند در مناقصات برنده می شدند. در چنین شرایط به عنوان مثال یک شرکت بر مبنای تولید احتمالی 100 مگاوات تعرفه 11 سنت آمریکایی هر کیلووات ساعت را پیشنهاد می کند. ولی پس از انجام عملیات اولیه معلوم شد که ظرفیت تولید تنها 30 مگاوات است. پس آن تعرفه پیشنهاد شده درست نبوده است و بدین خاطر پروژه ادامه ندارد و شرکت باید به فکر قطع ضررها باشد.

به گفته مدیر این اتحادیه، وی با وزارت انرژی و منابع معدنی دارد همکاری می کند تا توافقی بر سر چگونگی تعیین تعرفه  برای قرارداد پروژه های 30 ساله که بر اساس نتایج عملیات کشف و شناسایی میدان ها باشد، حاصل شود.

وی گفت: ما تلاش می کنیم از عدم پیشرفت پروژه ها در آینده جلوگیری می کنیم. پس قیمت ها فقط بعد از انجام عملیات اولیه و بررسی ظرفیتها و به دست آمدن نتایج تحقیقات و بررسی و بر اساس تعرفه feed-in، تعیین خواهد شد.

این مقررات جدید نیز اختیارات کلیه میدان های زمین گرمایی را از دست دولت سطح استانی به دولت مرکزی برمی گرداند. زیرا که آژانس های دولتی در سطح استان اکثرا توانایی و منابع انسانی مناسب برای ارزیابی این پروژه ها ندارند.

انرژی زمین گرمایی از حرارت داخل زمین حاصل می شود. این میدان ها می تواند انرژی با ثبات تولید کند و تقریبا آلودگی نیز نولید نمی کند. این انرژی می تواند جایگزین سوخت های فوسیلی باشد.

علی رغم وجود ظرفیت های بالا این کشور در منابع انرژی زمین گرمایی، اما سالها این ظرفیت در حدود 330 میدان های موجود سراسر کشور به خوبی استفاده نشده است.

دولت اندونزی پیشبینی می کند این کشور دارای 29 گیگاوات منابع زمین گرمایی است، اما تا به حال فقط 1500 مگاوات انرژی از این منابع از بدو تأسیس اولین نیروگاه زمین گرمایی در گاروت جاوه غربی در سال 1982 حاصل شده است.

منبع: روزنامه The Jakarta Post 5th April 2917